Nová Paka poprvé mezinárodně

(vzpomínka na závody ve Štikovské rokli v roce 1978)

K tomu, aby se poprvé mohli v Nové Pace sejít zahraniční účastníci a závod mohl být prohlášen za mezinárodní, stačila “maličkost" – dokonale připravit trať a zázemí a pak jen čekat na příjezd sportovních komisařů FIA, kteří měli prohlásit trať za způsobilou. Náročností a parametry tratě byli příjemně překvapeni až zaskočeni, což u některých jezdců trvá dodnes… Podařilo se a ve Štikovské rokli začala nová éra autokrosu. Nutno podotknout, že trať právě v tomto roce doznala výrazných změn. Například byla instalována dvojitá svodidla o délce 500 metrů a rovněž ochranné záchytné ploty. Jeden okruh měřil 900 metrů, převýšení činilo něco málo přes dvacet metrů. Závody se konaly 18. června 1978.

Pro začátek se v Nové Pace prezentovalo devatenáct zahraničních jezdců z NDR, NSR, Rakouska, Belgie, Maďarska a Jugoslávie. K nim se přidala patnáctičlenná česká špička a ředitel závodu Jiří Kosina se svými zástupci Ladislavem Tejchmanem a Miroslavem Bartošem mohli startovat a rozhodovat. Závody se poprvé konaly jako dvoudenní. V sobotu večer byli všichni účastníci na slavnostním přijetí v budově SSaZ.

Jezdci byli rozděleni do čtyřech skupin po osmi. V tréninku byl nejrychlejší Sepp Gröbner (Audi), ale hned za ním se umístil Stanislav Landa (Wartburg) následovaný dalšími Čechy. Po rozjížďkách postoupilo do finále nejúspěšnějších dvanáct závodníků. Z nich bylo devět Čechů a tři jezdci ze zahraničí. Hned od začátku udával tempo Povondra, který si postupně vyjel náskok půl kola. Za jeho zády se o další místa bojovalo. Rakušané Hengelmüller a Ottermayer, patřící také mezi favority, skončili hned v prvním kole pro vzájemnou kolizi.

Vítězem prvního mezinárodního autokrosu se tak stal Jaroslav Povondra, který odstartoval úspěchy českých jezdců na mezinárodním poli. Navíc byl nejstarším jezdcem, který do tohoto závodu nastoupil. Za druhým Němcem Gröbnerem si bronz vyjel Roman Prynych. Závody se náramně vydařily a pamětníkům v očích utkvěla i hrůzostrašně vyhlížející havárie Belgičana Jeana Kankjela, který po saltu skončil v nemocnici. byla to jeho již druhá smůla na závodech v ČSSR. Při té první neprošel technickou přejímkou v Poříčí nad Sázavou. Díky kvalitně odvedené pořadatelské práci byl závod v Nové Pace zařazen do Evropského poháru v roce 1979.

Zajímavé byly i novinové titulky: Generálka na Evropský pohár, Evropská špička do Nové Paky, Sólo pro Povondru, Elitní Nová Paka, nebo Povondra opět králem. Poslední uváděl reportáž ve Světě motorů. U příležitosti závodu vyšly i noviny nazvané Mezinárodní autokros Nová Paka.

Výsledky mezinárodního závodu v autokrosu 1978:

1. Jaroslav Povondra - Wartburg 1120 ccm

2. Sepp Gröbner - Audi 1600 ccm

3. Roman Prynych - Wartburg 1120 ccm

4. Alois Havel - Tatra 3500 ccm

5. Milan Maťátko - Wartburg 1120 ccm

6. Jiří Bartoš - Škoda 1340 ccm

Pavel Vydra 

Autor článku: |