Historie

Přelom 60. a 70. let je dobou vzniku nové motoristické disciplíny - autokrosu. Novopačtí členové autoklubu vždy navazují na motoristickou tradici, kterou v Nové Pace zakládali v počátku 30. let pačtí motorističtí fandové v čele se známým motocyklovým závodníkem Antonínem Vitvarem, nezůstali nic dlužni svým předchůdcům a po motokrosové éře na závodišti, v roce 1957 objevené a uzpůsobené Štikovské rokli, počali přemýšlet o uspořádání závodu v tomto novém automobilovém sportu.
Hledalo se místo pro uspořádání tohoto závodu, protože se nevěřilo, že by auta mohla zvládnout tak obtížný terén, jaký Štikovská rokle má. Nakonec ale přeci byla dána tomuto místu přednost a byl zde uspořádán první autokrosu. Že to byl dobrý tah, ukázala další léta. A tak v opravdu pozdním termínu dne 21. listopadu 1971 za asistence Čs. televize se ve Štikovské rokli objevují automobily, v té době ani zdaleka ne podobné dnešním dokonalým buggynám. On to byl vlastně také první zimní autokros, protože ten den napadlo asi 10 cm sněhu a ukázalo se, že jezdci i s auty jsou schopni zvládnout i takto ztížené podmínky. Tak bylo rozhodnuto o tom, že autokros se nastálo nastěhoval do rokle.
Postupně se tyto závody jezdily jako Český pohár, poté jako mistrovství republiky. Trať ve Štikovské rokli, i když se v té době musela ještě dělit s tratí motokrosovou, se stále zdokonalovala. Autokros získává na popularitě, stále přitahuje nové jezdce a tím i rostě množství i kvalita našich závodníků, kterým je pak milostivě dovolena tehdejším režimem v omezeném počtu - těm nejlepším, vyjíždět na zahraniční autokrosové závody, které se v počátku jezdí jako Evropský pohár. A tím ukazují, že umí. Vzpomeňme jmen těch průkopníků českého autokrosu, kteří zakládali úspěšné tažení evropským autokrosem a kteří patřili k prvním účastníkům prvního packého závodu. Byli to Erniger a Červa, kteří byli prvními vítězi packého autokrosu. Dále Landa, Kotek, Čížek, Žid, Král, Brunclík, Třešňák, Povondra, Křesťan a další.
Přání novopackým pořadatelům se stává skutečností v roce 1978, kdy se na zcela nové trati jede první mezinárodní závod, který zahájil nepřetržitou sérii závodu mistrovství Evropy. Evropští jezdci zde objevují nevšední těžkou závodní trať, která nemá v Evropě svými parametry obdoby. Tuto trať oblíbili jak jezdci, tak i početné divácké publikum a celé technické a společenské zázemí.
Čeští jezdci Jiří Bartoš, Jaroslav Hošek, Karel a Alois Havlové, Václav Uher, Jindřich Kotek, Jaroslav Jurenka, Karel Keřka, Franta Kačírek i Bohumil Křesťan ml. a další zde bojovali s evropskou špičkou vedenou několikanásobným mistrem Evropy Willi Röselem, Karl Weberem, Johnym Hakwortwem, Horstem Uhlenbrukem, Francisem Varnierem, Petrem Mückem, Hansem Schenacherem, Duborgem, Vincendeauem a dalšími jezdci.
V těchto soubojích na trati Štikovské rokle podporování fotbalovou atmosférou vždy početných diváků, jejichž počet také dosáhl 25 tisíc, se nikdy neztratil a až na malé výjimky byli úspěšní a mnohokrát dosáhli stupňů nejvyšších.
Pořadatelé z novopackého autoklubu vybudovali závodní areál vysoké úrovně, kde se během roku jezdí několik závodů různých kategorií. Vedle tradičních autokrosových závodu (MČE a ME) se zde jezdí trabankros, brouk cup, off-road apod. Areál Štikovské rokle poskytuje možnost k jezdeckému a technickému rozvoji našich jezdců a jejich strojů. Pomáhá tak jezdcům k mistrovským výkonům na závodních drahách po celé Evropě. Pomohl taktéž našim pořadatelům, neboť novopacký autokrosový závod byl několikrát vyhlášen v rámci evropské automobilové federace FIA jak o nejkvalitněji uspořádaný závod.

Odkazy